3 Haziran 2017 Cumartesi

Lojistik ve Elektronik Veri Değişimi

LOJİSTİK
Lojistik Yunanca “logistikos” (hesaplama yeteneği) ve Fransızca “logistique” (arz etmek, kışla-konak yeri) kelimelerinden türemiştir. Lojistik kelimesi (logistics) esas olarak logic ve statistics kelimelerinin birleşmesinden meydana gelmiştir. Bu kelimeler Türkçe karşılık olarak “istatistiksel mantık”ı ifade etmektedir. Böylece; askerlerin konak yeri, hesap ve mantık kavramlarının bileşimiyle lojistik kavramı elde edilmiştir (Russell, 2000).

Lojistik kelimesi ilk olarak Silahlı Kuvvetlerde kullanılmıştır. 1905 yılında Albay Chauncey B. Baker tarafından “malzeme ve personelin taşıma, tedarik, bakım ve yenilenmesi” şeklinde askeri bir fonksiyonu tanımlamak amacı ile kullanıldığı bilinmektedir. Askeri anlamda lojistik, “muharip unsurlara strateji ve taktiğine uygun ve gerekli olan ikmal maddeleri ile hizmet desteğini sağlamak için yapılan faaliyetler” anlamına gelmektedir. Bu kapsamda “orduların erzak ve mühimmat desteğinin düşünülerek hareket ettirilmesi sanatı” olarak öngörülmektedir (Tanyaş, 2003).
Lojistiğin birçok tanımı yapılabilmektedir. Bunun başlıca nedeni; lojistiğin çok geniş bir uygulama sahasının oluşu ve bu yüzden bu kavrama farklı açılardan bakılabilmesidir. Bunun yanında lojistik aşağıda ki şekilde formüle edilmektedir.
Lojistik = Tedarik + Malzeme Yönetimi + Dağıtım (Rushton vd. 2006: 4).
Lojistik; planlama ve verimi kontrol edebilme, maliyetleri düşürebilme, hammadde, yarı mamul ve mamullerin stoklanması gibi süreçlerin müşterilerin gereksinimlerine göre yönetilmesidir (Ballou, 1999: 6). Bir genel tanım da literatüre “Seven Rs” olarak geçmiş olan “Yedi Doğru” tanımıdır: Doğru ürünün, doğru şartlarda, doğru miktarda, doğru yerde, doğru zamanda, doğru maliyetle, doğru müşteri için kullanılabilirliğini sağlamaktır (Russell, 2000). Bu çerçevede ürün ya da hizmetler için önemli bir değer yaratıcı faaliyet olarak değerlendirilmektedir (Tuna, 2001: 194). Lojistiğin günümüzde kabul gören en geçerli tanımı, Lojistik Yönetim Konseyi (The Council of Logistics Management-CLM), yeni adı ile Tedarik Zinciri Yönetimi Profesyonelleri (Supply Chain Management Professionals-CSCMP) tarafından yapılmıştır. Bu tanıma göre lojistik; müşterilerin ihtiyaçlarını karşılamak üzere ürünlerin üretildiği veya kaynaklandığı
noktadan, son kullanımının bulunduğu tüketim noktasına kadar olan tedarik zinciri içindeki malzemelerin, servis hizmetlerinin ve bilgi akışının etkin ve verimli bir şekilde iki yöne doğru hareketinin ve depolanmasının, planlanması, uygulanması ve kontrol edilmesidir (CSCMP, 2006). Bu tanım lojistiğin en üstün boyutu olan müşteri (tüketici) isteklerinin karşılanması üzerinde önemle durmuştur ve iki nokta (tedarikçi-müşteri) arasındaki mal, hizmet ve bilgi akışını içeren tüm faaliyetleri kapsamaktadır (Baki, 2004: 14). Burada kritik olan nokta lojistik hizmetlerin müşteri ihtiyacını karşılamak için yapılmasıdır. Burada müşteri olarak tanımlanan, ürünün sahibi olan üretici veya satıcı değil o ürünü kullanacak olan son kullanıcı olmaktadır. Hedef son kullanıcıya istediği malı istediği yerde istediği zaman istediği kadar, istediği şartlarla ve istediği fiyatla teslim edilmesinin sağlanmasıdır. Bu da müşteri memnuniyeti yaratmanın temelidir (Yıldıztekin, 2003).

ELEKTRONİK VERİ DEĞİŞİMİ (EDI)
En eski elektronik iletişim sistemlerinden birisi olan EDI insan faktörünün ve kâğıt tüketiminin azaltılması amacıyla kullanılmaya başlanmıştır. Çoğunlukla büyük firmalar tarafından müşterilerine bilgi aktarmada, sipariş bilgileri sunmada, tedarikçilere sipariş vermede veya elektronik para transferinde kullanılmaktadır. Birçok bilim adamı ve araştırmacı EDI hakkında birbirine benzer tanımlar ortaya koymuşlardır[62]. Bunlardan bazıları aşağıdaki gibidir:
Elektronik veri transferi (EDI) , firma içi doküman ve bilgilerin diğer firmaların bilgisayar sistemlerine iletilmesine izin veren bir çeşit organizasyonlar arası elektronik iletişim sistemidir [21] .
Elektronik veri transferi (EDI) , standardize edilmiş is dokümanları ve firmalar arası işlemlerin  bilgisayardan bilgisayara iletimini kolaylaştıran online bir sistemdir [22] .
Elektronik veri transferi, ticari partnerlerin yapılandırılmış is dokümanlarını bilgisayarlarda islenebilir bir formatta telekomünikasyon ağları üzerinden birbirleriyle değiştirmelerine olanak sağlayan bir enformasyon teknolojisi uygulamasıdır [23] .
Bir firmanın bir veya daha fazla sayıdaki ticari partnerleriyle bilgisayardan bilgisayara veri iletimi esasına dayanan bireysel bağlar kurduğu organizasyonlar arası elektronik ticaretin bir seklidir [24] .
Elektronik veri transferi (EDI) , bir tedarik zinciri içindeki farklı firmaların koordine edilmesine yardım eden B2B elektronik ticaretin bir formudur [25] .
Elektronik veri transferi (EDI), yapılandırılmış is dokümanlarının elektronik olarak firma içindeki farklı departmanlar ya da farklı firmalar arasında iletilmesine , makinelerde tekrar kullanılmasına , tekrar veri girişlerinin önlenmesine olanak sağlayan ve verilerin lokal bir bölgedeki iş uygulamasından diğer bir lokal bölgedeki is uygulamasına iletilmesine izin veren organizasyonlar arası bir sistemdir [26] .
Alıcı ve satıcı konumundaki iki firma arasında belli bir formattaki standardize edilmiş is verilerinin bilgisayardan bilgisayara elektronik olarak değişiminin yapıldığı otomatize edilmiş bir sistemdir [27].
Elektronik veri transferi (EDI) standart is dokümanlarının organizasyonlar arasında bilgisayardan bilgisayara elektronik olarak transfer edilmesidir. EDI sistemleri gönderilen dokümanların alıcı organizasyon tarafından direkt olarak kullanılmasına izin vermektedir. Sistemin gelişmişlik seviyesine bağlı olarak alınan verilerin herhangi bir insan müdahalesine gerek kalmadan firma içi uygulamalarda kullanılması mümkün olabilmektedir. EDI sistemleri telefon , faks, posta gibi
geleneksel doküman transfer yöntemlerinin yerine daha kolay bir değişim metodu sunmaktadır [28] .
Elektronik veri transferi (EDI) belli bir formattaki standart is dokümanlarının endüstriyel ticari partnerler arasında bilgisayar uygulamasından bilgisayar uygulamasına iletilmesidir [18] .
İs dokümanlarının firmalar arasında yapılandırılmış bir şekilde yani bilgisayara islenebilen bir veri formatında elektronik transferidir. EDI bir firma içindeki rutin iş dokümanlarının ve işlemlerin elektronik değişimini içerir. Bu işlemler satın alma siparişleri , ödemeler, planlamalar , bilgilendirmeler , fiyat bilgileri, sipariş bilgileri , çizelgelemeler , test sonuçları , tasıma ve alımlar, finansal raporlar gibi dokümanları içermektedir. EDI ile bu yüksek güvenlikli dokümanlar sıkıştırılmış, makinede okunabilir şekilde özel katma değer ağları üzerinden değiştirilir [29] .
EDI bir firmanın bilgisayar sistemini ticari partnerlerine bağlayan bir iletişim ağı üzerinden standart is dokümanlarının elektronik olarak transferidir [30] .EDI özel bir şey değildir. Bir metni bilgisayarda yazan bir diskete kaydeden ve aynı metni başka bir bilgisayarda okuyan kişi bir anlamda elektronik veri değişimi yapmış demektir.
Bu nedenle endüstri uygulamalarında EDI ‘ye farklı bir anlam verilmiştir. Yukarıdaki tanımlar incelendiğinde hepsinde ortak olan üç nokta olduğu görülecektir. İlk olarak, mesajlar standarttır. Buna göre mesajlar belli kurallara göre belirlenmiştir. İki ticari partner arasındaki iletişim kaba sekliyle söyle gerçekleşmektedir. İlk aşamada gönderen taraf bir form doldurur, bu form daha sonra
bir mesaj işlemcisi tarafından standart sekle çevrilir. Bu çevrilmiş olan mesaj karsı tarafa gönderilir ve bu mesaj karsı tarafın mesaj işlemcisi tarafından tekrar okunabilecek formata dönüştürülür.
İkinci olarak, tanımda bilgisayar sistemleri arasındaki veri değişiminden söz edilmektedir. Bilgisayar uygulamaları arasındaki değişim sadece saf iletişimi içermekle kalmaz, aynı zamanda bir uygulama ile oluşturulan ve otomatik olarak gönderilen mesajları da içerir. Bu özellik firmaların çoğu için EDI uygulamasını bir katma değer teknolojisine dönüştürmektedir. EDI sadece bir iletişim aracı olarak düşünülürse bir faks makinesinin pahalı bir alternatifi olmaktan öteye geçemez. Buna ek olarak firmalar iç uygulamalarında EDI entegrasyonu gerçekleştirmemeleri halinde potansiyel karlarının %70 ‘ini kaybetmektedirler.
Son olarak EDI katılımcıların ticari işlemlerinin veri değişimini de içermektedir. Buna göre, aynı şirketin kuruluşları arasındaki standart bilgi değişimi, EDI olarak kabul edilmemektedir. Bu tür değişimin zaten uygulandığı ve büyük oranda kullanıldığı unutulmamalıdır. Tanımda belirtildiği gibi taraflar üreticiler, tüketiciler, bankalar, nakliyeciler, tedarikçiler gibi bağımsız tüzel kişiler olmalıdır[31] .
Sonuç olarak EDI ticaret yapan iki kurum arasında insan faktörü olmaksızın bilgisayar ağları aracılığı ile yapılanmış bilgi ve belgelerin değişimi olarak tanımlanabilir. Temelde tedarik zinciri içeresindeki partnerler arasında iletişim ve koordinasyonu kolaylaştırmak ve daha etkin bir hale getirmek için kullanılmaktadır.
Firmalar faks, telefon ve posta gibi geleneksel yöntemlerle satın alma siparişi , faturalama vb. işlemleri yapmaktansa elektronik bir yöntem olan EDI’ yi tercih etmektedirler [27]. EDI posta , faks, telefon gibi diğer mesaj iletim yöntemlerine göre çok farklıdır. Çünkü EDI ‘de mesaj değişim hızı yüksek ve yüksek güvenirlilikte veriye ulaşım daha kolaydır [18]. Genellikle elektronik posta ile elektronik veri değişimi arasındaki fark tam olarak anlaşılamamaktadır. Elektronik posta firmalar arası standart olmayan bilgilerin değişimidir. Bilgiler bilgisayara insanlar tarafından girilmektedir. Elektronik veri transferinde ise insan müdahalesi olmaksızın standart formattaki bilgilerin transferi söz konusudur. Aynı şekilde veri tabanı enformasyon sistemleri ile elektronik veri değişimi arasındaki ayrımın da ortaya konulması gerekmektedir. Veritabanı sistemleri müşteriye açıktır. Müşteri istediği bilgiye direkt olarak ulaşabilir. Elektronik veri değişiminde ise müşteri istediği bilgiye istediği zaman ulaşamaz [10] .
Avantajlar
Zamandan ve maliyetten tasarruf: EDI ile veriyi sadece bir kez sisteme girmek yeterli olacaktır. Elektronik ortama bir kez girilen veri, sistem içerisinde sonraki kullanımlar için sistem içerisinde korunur. Böylece satış emirleri, faturalar ve benzeri evrakların her defasında el ile hazırlanmasının neden olacağı zaman kaybı ve maliyetlerden kaçınılmış olur.
EDI uygulamasının başlangıç maliyeti yüksek olabilir, ancak genellikle bu maliyetler, EDI yararları sayesinde geri kazanılmaktadır.
Hataların azaltılması ve doğruluğun artması : EDI’nin en önemli avantajlarından biri, tekrarlı işlemlerin önüne geçmesi ve bu nedenle hatalardan korunmaya izin vermesidir. Genellikle el ile veri girişi yapılan sistemlerde, toplam hatanın %5’ini bu tür hatalar oluşturur.
Kağıt kullanımı ve arşiv yükünün azaltılması: Elektronik ortamın avantajı ile kağıt kullanımı büyük ölçüde azaltılır. Belirli şablonların tasarım, depolama ve benzeri maliyetlerinin yanı sıra yan unsurların maliyetlerinden de tasarruf edilmiş olur.
İnsan kaynağının etkin kullanımı: El ile yapılan işlemlerle oldukça fazla vakit yitiren işgücünün çok daha verimli kullanımına imkan sağlar.
Eşgüdüm sağlaması: EDI sistemleri, işletmelerin birbirlerine daha güvenilir bağlarla bağlanmasını ve ortak iş amaçları için bilgi paylaşmalarını sağlar. Bunun sonucu olarak işbirliği çabaları, amacına çok daha etkin biçimde ulaşır.
Müşteri sadakatinin artması: Müşterilerin taleplerine hızlı ve gerekli yanıtların verilmesi yolunda avantajlar sunan EDI sistemleri, müşterilere daha etkin hizmet vermeyi de sağlar.
Sipariş süresinin kısalması: El ile yapılan işlerin gerektirdiği zaman periyodu, EDI sistemleri sayesinde minimuma inmektedir. EDI ile iş emrinin gönderilmesi ve alınması süreci çok kısalmaktadır.

Nakit akışını hızlandırması: EDI sistemlerinin belirli süreçleri hızlandırması ile ödeme-faturalama süreci de hızlanabilir ve işletmelerin nakit akışının daha da efektif olmasını sağlar.
Stok kontrolünün optimizasyonu: Stok maliyetlerinin ve stokla ilişkili diğer maliyetlerin aşağı çekilmesi, işletmeler açısından büyük önem taşımaktadır. Müşteriden işletmeye bilgi akışını hızlandıran ve etkinleştiren EDI sistemleri, ayni zamanda yüklenilen riskleri de minimuma indirebilir.
Karar almayı etkinleştirme: EDI sistemleri ile kritik bilgilere erişim süresi kısalır ve bu durumda önemli kararların alınmasında süreç hızlanabilir.
Karlılığın artması: Tüm bu fırsatlar ve özellikler firmalara pazarı genişletme ve karlılığı arttırma olanağı sağlar.
Dezavantajlar
İş ortaklarının da EDI yatırım yapması gerektirir.
EDI‘nin maliyeti yüksektir. EDI kullanımı için bilişim altyapısı gerekmektedir. Bunlar bilgisayar, ağ, işletme bilişim sistemleri, uzman personel gibi maliyetleri de beraberinde getirmektedir.
EDI yazılımlarının uyumlu olmaması ve standartlaşmanın bulunmaması sistemler arası bütünleşikliği zorlaştırır. 
EDI, işletmede etkilediği iş alanlarındaki süreçlerin de yeniden tasarımını (değişim mühendisliği) gerektirebilmektedir.
  • Kontrol zorluğu
  • Veri işleme, uygulama ve iletişim hataları
  • Yönetim ve denetim yollarının potansiyel kaybı
  • Üçüncü taraflara güven
  • Ticaret ortağının sistemine güven
  • Sistemlerin bağımlılığı
  • Yetkisiz işlemler ve dolandırıcılık
Elektronik Veri Değişimi Uygulaması
Tedarikçi ve müşteri arasında gerçekleşen geleneksel bir iş akışında iş dokümanlarının değişim ve  iletimi, elektronik ve elektronik olmayan yöntemlerle yapılmaktadır. Elektronik olmayan yöntemlere posta, telefon ve kişisel olarak verilen siparişler örnek olarak gösterilebilirler.
Geleneksel iş çevresinde iş dokümanlarının elektronik olarak aktarılmasını sağlayan araçlar ise faks, telefon ve e-postadır. Bu yöntemlerin kullanılmasıyla teslimat sürelerini azaltmak mümkün olmuştur fakat veri değişiminin etkinliği üzerinde fazla bir etki sağlanamamıştır. Bunun en önemli sebeplerinden biri somut belgelere benzer faks ve telefon aracılığıyla gönderilen bilginin alıcının bilgisayarına tekrar elle tekrar girilmesidir. Bu ise veri girişinde hatalara sebep olarak tutarsızlıklar meydana getirebilir. Yine aynı şekilde faks ve e-posta teslimat hızı açısından popüler yöntemler olmalarına rağmen alınan bilginin hareketi için sadece bu bilginin alınması yeterli olmamakta bir çalışan tarafından bilgisayara girilmesi gerekmektedir.
Geleneksel iş çevresinde firmaların birbirlerine gönderdikleri satın alma siparişleri , ürün katalogları , fiyat listesi, faturalar vb. iş belgelerinin değişimi genellikle posta, telefon, teleks, faks gibi araçlarla yapılmaktadır. Bu sistemlerin iki büyük dezavantajı vardır. Bunlardan birincisi; iş dokümanın hedeflenen yere ulaşamaması durumu diğeri ise dokümanın istenen yere ulaşma süresinin uzun olmasıdır.  Özellikle posta hizmetleri ile iş belgelerinin iletimi 4 ile 6 gün arasında sürmekte ve hızlı posta sistemleri ise pahalı olmaktadır. Ayrıca bu bahsi geçen 4 ila 6 gün tüm şartların olumlu gittiği durumlarda biçilen süredir.  Aşağıdaki şekilde geleneksel bilgi akışı görünmektedir. Buna göre bir müşteri satın alma siparişi oluşturup onu tedarikçiye gönderir. Tedarikçi siparişi alır. Alınan sipariş bilgisayara tekrar elle girilir ve onaylanmak üzere tekrar müşteriye geri gönderilir. Onay alındıktan sonra tedarikçi malların teslimatı için bir taşıma şirketi
kiralar ve malları müşteriye gönderir. Mallar gönderilmeden önce fatura müşteriye bildirilir ve müşteri tedarikçiye ödemeyi çek ile yapar. Tedarikçi çeki bankaya yatırır ve para hesabına transfer edilir.
Bu sistemde görülebileceği gibi bazı olumsuzluklar vardır:
• İletişim etkinliğinin
• Süreçlerin takibinin zor olması,
• Sürelerin uzun olması
• Verilerin yeniden elektronik ortama aktarılırken veri tutarsızlığı olma ihtimali
Sonuç olarak geleneksel kâğıt tabanlı veri değişim metotları zaman alıcıdır. Verilerin tekrar girilmesi, hatalı veri girişi vb. istenmeyen ve yeni anlayışa göre iş süreçlerine hiçbir değer katmayan ve elenmesi gerektiği düşünülen israflar olarak görülmektedir.
Veri değişiminde bu geleneksel yöntemlere alternatif olan yöntem EDI ’dir. Elektronik veri değişimi (EDI) sistemi içerisinde veri bir bilgisayardan diğer bilgisayara direkt olarak gider. Verileri tekrar bilgisayara girmek, düzeltmeler yapmak gibi insan hatalarına ve gecikmelere neden olan süreçler elimine edilir. Burada verilerin bir insan tarafından yorumlanmasına ihtiyaç duyulmamaktadır.
Uygun programlar aracılığı ile veri uygun dosyalara, uygulamalara veya diğer bilgisayar platformlarına aktarılmaktadır. EDI, iş belgelerinin içeriğini ve formatını tanımlayacak, veriyi gönderen ve alan bilgisayarların aynı dili konuşmalarını sağlayacak belirli standartlar doğrultusunda çalışmaktadır.
Elektronik veri değişimi teknolojisiyle veri akışı şekil'de görülmektedir. Buna göre bir satın alma siparişi, alıcının veritabanı uygulama programının oluşturduğu veriyi içerir. Alıcının uygulama veri tabanı içinde başlayan süreç tedarikçinin uygulama veri tabanına ulaşıncaya kadar yed aşamadan geçmektedir. Alıcı sipariş bilgilerini sisteme girer.  Sisteme girilerek oluşturulan düz sipariş dosyası veri tabanından bir harita tarafından çıkarılır.
Daha sonra bu düz sipariş dosyası arayüz programı vasıtasıyla belge olarak düzenlenir, denetlenir ve önceden belirlenmiş EDI arayüz dosyalarına yönlendirilir. EDI arayüz dosyaları sadece EDI çevirici yazılımları tarafından okunabilir. Bu yazılım arayüz dosyalarını elektronik belge haline çevirir veya haritalar. Elektronik belge önceden tanımlanmış formatta sipariş bilgilerini içerir. İletişim yazılımları EDI belgesinin telefon hatları üzerinden aktarılması için uygun protokoller oluşturur. Modem ve telefon hatları kullanılarak alıcı standart siparişi satıcının bilgisayarına
gönderir. Tedarikçinin iletişim yazılımı protokoller yardımıyla dosyayı EDI formatından firmada kullanılan uygulama programının formatına çevirir. Bu noktadan sonra standart EDI belgesi satıcının bilgisayarı tarafından tanımlanabilir. Bu uygulamalar tersinden de gerçekleşebilir. Sipariş alındıktan sonra satıcı otomatik olarak alıcıya bunu bildirir. Bu katma değeri olan bir iştir. Çünkü geleneksel veri değişim uygulamalarında böyle bir özellik yoktur. EDI sistemleri aynı zamanda bu
belgelerin düzenlenmesi ve belirli kıstaslara göre elimine edilmesini sağlar. İleri EDI uygulamaları ile perakendeciler ve onların tedarikçileri Hızlı Yanıt (QR) sistemi oluşturabilirler. Ayrıca EDI sisteminin tedarik zinciri içine yayılmasıyla tüm uygulamalardaki verilerin transferi ve dolayısıyla entegrasyonu mümkündür.


Yukarıdaki açıklamalar ışığında EDI sisteminin üç temel işlevi bulunmaktadır.
1- Firma içindeki farklı uygulama programlarından verileri toplamak ya da bunlara verileri iletmek,
2- Veriyi uygulama programında kullanılan formatından iletişim ağlarında iletilmek için standart bir formata çevirmek ve iletilen veriyi alıcı tarafın uygulama programında kullanılmak üzere istenilen formata çevirmek ,
3- Ticari partnerler arasında bir iletişim ağı üzerinden gerçek verinin iletimini sağlamak olarak sıralamak mümkündür.

Elektronik Veri Değişiminde İletişim Tipleri
Noktadan noktaya bağlantılar (Direk Bağlantılar) : Ticari ortaklarla bağlantı kurulabilmesi için telefon hatları ve modemler aracılığı ile bilgisayarların direkt olarak birbirine bağlanması esasına dayanmaktadır.
VAN (Katma Değer Ağları) : EDI doküman ya da mesajlarının güvenli bir ortamda iletimini sağlamak için aracı konumunda bulunan ve bir postane görevi üstenmekte olan sistemlerdir. Maliyetlidir.
Özel Ağlar : Özel ağlar “one- to –many” sistemler alarak bilinmektedir. Çünkü EDI sisteminin kontrolü , bakımı ve sahipliği tek bir firmaya aittir. Sadece sistemin sahibi olan firma ve bu firmanın ticari partnerleri tarafından kullanılabilir.
İnternet tabanlı EDI : İnternet kısa bir süre içerisinde tüm dünyanın olduğu gibi EDI gruplarının da dikkatini çekmeyi basarmıstır. İnternet hem içsel hem de dışsal bilgi paylaşımı için düşük maliyetli bir sistemdir. Düşük maliyetinden dolayı; EDI yi küçük ve orta büyüklükteki işletmeler tarafından da kullanılabilir hale gelmistir.
Literatür Taraması
Literatürde EDI performansını etkileyen kriterler değişik şekillerde gruplandırılmıştır. Bu çalışmalardan S.Lee ve B.Kim tarafından 2004 yılında yapılan bir çalışmada EDI performansının yukarıda da belirtildiği gibi EDI sisteminden elde edilen faydalar ile ölçülebileceği fikri savunularak bu görüş ışığında 18 tane EDI başarı faktörü belirlenmiştir. Daha sonra Kore’de 202 firma ile yapılan anket çalışması neticesinde elde edilen sonuçlara göre bu performans kriterleri faktör analizi ile 5 ana grupta birleştirilmiştir. Bu gruplar rekabet avantajı, işlem zamanlarının azaltılması, enformasyon kalitesinin iyileştirilmesi, işlem maliyetlerinin düşürülmesi, geliştirilen operasyonel etkinlik olarak sıralanmaktadır. Rekabet avantajı; geliştirilen pazar payı, artan satış oranları, verimlilik artışı ve elde edilen stratejik avantajları; işlem zamanlarının azaltılması, iş süreçlerinin basitleşmesi, işlem zamanlarındaki azalma, cevap verme sürelerinin kısalmasını; enformasyon kalitesinin iyileştirilmesi, enformasyon doğruluğundaki iyileşmeler, kontrol işlemlerinin hızlanması, işlem hızındaki artışı; işlem maliyetlerinin düşürülmesi, girdi maliyetlerinin düşürülmesi, işlem maliyetlerinin düşürülmesi, envanter elde tutma maliyetlerinin düşürülmesini; geliştirilen operasyonel etkinlikler ise manuel işçi maliyetlerinin düşürülmesi, işçi maliyetlerinin düşürülmesi ve müşteri hizmetlerinin iyileştirilmesini içermektedir. EDI performans faktörleri operasyonel ve stratejik performansın her ikisini de içermektedir. İşlem zamanlarının azaltılması, enformasyon kalitesinin iyileştirilmesinin önemi rekabet avantajından daha fazladır.Kore ‘deki firmaların EDI’ yi stratejik bir araçtan daha ziyade etkinlik ve efektiflik geliştirme aracı olarak gördüklerini göstermektedir.
Makalede faktör analizinden sonra Fuzzy Cognitive metodu kullanılarak performans kriterleri arasında ilişki olup olmadığı incelenmiştir. Bu analiz neticesinde performans ölçüm faktörlerinin aralarında bir ilişki olduğu ortaya çıkmış. EDI kullanımının proses sürelerini azalttığı bunun ise proses maliyetlerine etki ettiği saptanarak bu ilişki ortaya konmuştur. Düşen proses maliyetlerinin operasyonel etkinliğin iyileşmesi ile ilişkili olduğu, operasyonel etkinliğin ise organizasyonel yapının değişmesi, insan kaynakları yönetimi, iş çizelgelemeleri gibi faktörlerin değişiminden oluştuğu ve organizasyonel etkinlik de bu faktörlerin etkili olduğunu düşünmek önemlidir. Enformasyon kalitesi düşürülen proses maliyetleri ile ters orantılıdır. Çünkü enformasyon kalitesi donanıma yapılan yatırım ,veri tabanı yönetim sistemleri, insan kaynakları ve veri yönetimi ile ilişkilidir. Bunlar ise proses maliyetlerini artırırlar. Modelde FCM yönteminden yararlanırken yapısal denklemler kullanılmıştır.
Modelde cognitive map EDI performans faktörlerini bulmak için kullanılmıştır. Performans faktörleri arasındaki ilişkilerin ancak yapısal bir denklem modeli ilebelirlenebileceği belirtilmiştir. Çalışma sonuçlarına göre EDI performans faktörlerinin kendi aralarında ilişkili oldukları, EDI ile ilk aşamada proses zamanlarının azaltılmasıyla proseslerdeki etkinsizliğin ortadan kaldırabileceği belirtilmiş. Ayrıca eri süreçlerindeki geliştirilen gerçeklik seviyesinin enformasyon kalitesini, müşteri ilişkilerini ve operasyonel etkinliği artıracağı belirtilmiş. Artırılan operasyonel etkinliğin ve düşürülen proses maliyetlerinin rekabet avantajını artıracağı belirlenmiş. Sonuç olarak , EDI kullanan firmaların ilk olarak proses zamanlarını azaltmaya odaklanmaları ve sonra da enformasyon kalitesini ,proses maliyetlerini azaltmak ve operasyonel etkinliği artırmak için çalışmaları gerektiği sonucu çıkarılmış. Bütün bunların sonucunda ise rekabet avantajının kazanılacağı belirtilmiş.
Literatürde EDI performansı ile ilgili bir diğer çalışma ise S.Lee ve G.Kim tarafından 2005 yılında yapılmıştır. Bu çalışma kapsamında partner tutumlarının EDI uygulamaları üzerindeki etkileri ve EDI uygulamalarının da EDI performansı üzerindeki etkileri incelenmiştir. Çalışma kapsamında partner tutumları partner güveni , partner bağımsızlığı ve partnerlerin sisteme bağlılığı olarak üç başlık altında incelenmiştir. Yine bu çalışmada EDI uygulamaları konusunda daha önce literatürde geçen araştırmalar özet bir tablo halinde sunularak EDI uygulamaları kullanışlılık, entegrasyon ve çeşitlilik olmak üzere üç alt başlıkta ele alınarak her bir kriterin EDI performansına direkt ya da dolaylı etkileri araştırılmıştır. EDI uygulamalarının ise organizasyon içindeki ticaret, perakende, taşıma,bankacılık,üretim ve sigorta gibi temel işlemler için analizi yapılmıştır. Bu çalışmada performans faktörlerinin EDI üzerindeki etkileri ve kendi aralarındaki ilişkiler Path analizi yapılarak incelenmiştir. Araştırmada aşamasında 110 Kore firmasında anket yoluyla veri toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; partner tutumlarının EDI kullanışlılık ve entegrasyonu ile EDI performansı üzerinde etkili olduğu saptanmıştır. EDI uygulamalarında entegrasyon ve kullanışlılığın EDI performansı üzerinde önemli ölçüde etkili olduğu buna rağmen EDI çeşitliliğinin ise performans üzerinde herhangi bir etkisinin olmadığı tespit edilmiştir. Dolayısıyla performans entegrasyon ve kullanışlılık oranının artmasıyla, doküman çeşitliliğinin artmasından daha fazla ilgilidir. Yine araştırma sonuçlarına göre partner güveni ile sistem performansı arasında önemli bir ilişki olduğu saptanmıştır. Fakat bu ilişkinin dolaylı olduğu ortaya konulmuştur. Aynı şekilde partner bağımsızlığı ile partnerlerin sisteme bağlılığının entegrasyon ve kullanışlılık üzerinden EDI performansını etkiledikleri anlaşılmıştır. Analiz sonuçlarına göre partner tutumlarının EDI performansı üzerindeki etkileri büyükten küçüğe doğru partner güveni, partnerlerin sisteme bağlılığı(benimsemesi), partner bağımsızlığı şeklinde sıralanmıştır.
Bir başka çalışma da 1998 yılında M.McGowan ve G.Modey tarafında icra edilmiştir. Bu çalışmada organizasyonel faktörlerin EDI uygulamaları üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Yine bu çalışma kapsamında EDI uygulamaları işlem hacmi, çeşitlilik ve kullanışlılık olarak üç alt başlık halinde incelenmiştir. Organizasyonel faktörler ise organizasyonel yapı ( büyüklük,yönetim şekli, departman sayısı vb.) ve organizasyonel öğrenme ( eğitim, teknik uzmanlık seviyesi, organizasyonel bilgi seviyesi vb.) olmak üzere iki alt başlığa ayrılmıştır. Daha sonra bu iki alt başlığın EDI uygulamaları üzerindeki etkileri incelenmiştir. Araştırma kapsamında veri toplama sürecinde 235 firmadan alınan anket sonuçları neticesinde gerekli analizler yapılarak şu sonuçlar elde edilmiştir:
• Organizasyonel büyüklüğün ,merkezi organizasyon yapısının, organizasyondaki fonksiyonel farklılığın EDI işlem hacmi , çeşitlilik ve kullanışlılığı ile doğru orantılı olduğu anlaşılmıştır.
Organizasyonel öğrenme açısından yapılan analizler neticesinde ise;
•Eğitim olanakları EDI kullanışlılığı ile doğru orantılı iken EDI hacim ve çeşitliliği ile ters orantılı olduğu
•Teknik tecrübe ve EDI bilgi seviyesinin EDI kullanışlılık ,hacim ve çeşitliliği ile doğru orantılı olduğu ortaya konulmuştur.
2000 yılında S.Lee tarafından yapılan bir başka çalışmada ise EDI kontrollerininperformans üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Bu çalışma kapsamında EDI kontrolleri formal , informal ve otomatize kontroller olmak üzere üç alt başlık halinde incelenmiştir. Daha sonra her bir kontrol biçimi içsel ve dışsal kontrol olmak üzere bir alt başlık halinde ayrıca incelenmiştir. EDI kontrollerinin EDI performansı üzerindeki etkilerini incelemek için Genetic Algoritma yönetimi kullanılarak sonuca gidilmiş. Araştırma sonuçlarına göre; içsel formal uygulama kontrolleri, dışsal formal VAN kontrolleri ve içsel otomatize uygulama kontrolleri bağımlı değişken olduğunda entegrasyon diğerlerinden daha fazla önemli olmaktadır. Geliştirilen ilişkiler bağımlı değişken olduğunda, içsel formal uygulama kontrolleri, içsel formal iletişim kontrolleri, dışsal otomatik kontroller(VAN tarafından yapılan) ve dışsal formal otomatik kontroller (ticari partnerler tarafından yapılan) önem arz etmektedir. Rekabet avantajı için ise içsel formal iletişim, dışsal formal VAN ve ticari partnerler tarafından yapılan dışsal otomatik kontroller en fazla öneme sahip olmaktadır.
Bu çalışmadaki ana varsayım EDI kontrollerinin EDI uygulama ve performansını pozitif etkilediğidir.Bu çalışma ile EDI sisteminin daha yüksek performans seviyesinde kullanılması için EDI kontrollerinin hangilerine daha fazla ağırlık verilmesi gerektiği ortaya konulmakta ve EDI sistemini kontrol etmek isteyen yöneticilere doğru kontrol birimlerine kaynakları aktararak bu konudaki yanlış kaynak kullanımının önüne geçilmesi konusunda yol gösterilmektedir.
1999’da S.Lee ve I.Han tarafından yapılan çalışmada EDI kontrollerinin EDI    performansı üzerindeki etkileri yanında kendi aralarındaki ilişkileri de araştırılmış. EDI kontrolleri formal ,informal,otomatize ana başlıkları altında toplam 12 başlık olarak ele alınmış. Burada analiz için Path analizi yönetimi tercih edilmiş.
S.Lee, K.Lee ve I.W.Kary tarafından 2005 yılında yapılan çalışmada yine EDIkontrollerinin performans üzerindeki etkileri ele alınmış. Bu çalışma veri zarflama  analizi kullanılarak bir takım girdi ve çıktı değişkenlerine göre performans değerlendirmesi yapılmış. Bu çalışmada diğer çalışmalardan farklı olarak EDI kontrolleri formal ve otomatize olarak ele alınmış. Bunun sebebi ise informal kontrollerin somut olarak ölçümünün çok zor olmasıdır. Bu çalışmada girdi olarak EDI kontrolleri çıktı olarak ise EDI uygulamaları ve EDI performansı alınmış. EDI ygulamaları entegrasyon ve kullanışlılık, performans ise cevap verme zamanının azaltılmasıyla geliştirilen müşteri ilişkileri , hatalardan kaynaklanan gecikmelerin azaltılmasıyla geliştirilen müşteri ilişkileri, mesaj içeriklerinin ve kimlik doğrulama ile artan güven, enformasyonun artan doğruluk seviyesi ile ilişkilerin gelişmesi ve 3. parti servis sağlayıcının sağladığı mesaj koruma hizmetleri ile ilişkilerde artan güven seviyesi olarak belirlenmiştir. Araştırmada 110 Kore firmasından anket yoluyla alınan veriler veri zarflama analizi metodu ile değerlendirilmiştir. Bu analiz kapsamında içsel iletişim hariç olmak üzere girdi değişkenlerinin (tüm formal kontroller) otomatize kontrollerden sistemin etkinliğini artırmak için daha fazla kullanım seviyesinin azaltılması daha yüksektir. EDI kullanıcıları formal kontrol kullanım seviyesini otomatize kontrollerden daha fazla azaltmalıdırlar.
Buraya kadar aktarılan çalışmalarda EDI kontrolleri, partner tutumları, EDI uygulamaları gibi faktörlerin EDI performansı üzerindeki etkilerine yoğunlaşıldığı görülmektedir.Bir takım araştırmalara göre iş partnerlerinin baskısı sonucu EDI kullanmaya başlayan firmalarda maliyetlerin azaltılması ve operasyonel etkinlik gibi EDI faydalarının elde edilebileceğine şüphe ile yaklaşılmaktadır. Bir başka deyişle EDI sisteminin bir firmada sadece uygulanmakta olması sistemin performansı için yeterli olmamakta, uygulama haricindeki bir takım organizasyonel faktörler de hem sistem getirisini hem de buna bağlı performansı etkilemektedir.
Dolayısıyla bu tez çalışması kapsamında literatürde EDI performansı üzerindeki etkileri araştırılmış olan EDI kullanımı ve EDI kullanımı üzerine etki eden faktörler de göz önüne alınarak bu faktörlerin EDI perfomansı üzerindeki direkt ya da dolaylı etkileri de incelenmek üzere literatür araştırmalarından bir yönde daha farklı ve geniş çapta bir performans ölçüm modeli hazırlanmıştır. EDI performansına etki eden faktörler EDI kontrolleri, organizasyonel faktörler, dışsal faktörler, EDI uygulamaları, partner tutumları olarak ele alınarak bu faktörlerin EDI performansı üzerindeki etkileri ve kendi aralarındaki ilişkiler ele alınmıştır.
Neler Yapılabilir?
EDI Sistemlerinin geleceği
EDI sistemleri yaklaşık 30 yıldan fazla süredir iş çevrelerinde kullanılmakta olan bir entegrasyon ve iletişim aracıdır. EDI kullanımı öncellikle firmalara özel standartlarla başlayıp endüstri ve nihayetinde de birçok endüstriyi kapsayacak şekilde genişletilmiştir. Uzun yıllar boyunca kağıt tabanlı iş süreçlerini ve iş süreçleri içindeki gereksiz aşamaları elemine etmek için kullanılması gereken önemli bir yöntem olarak düşünülmüştür. Bunun yanında e-postanın da kağıt kullanımını elemine etmesi bazen EDI mesajları ile e-postanın birbirine karıştırılmasına sebep olan etmenlerden biri olmuştur.
Fakat e-posta standart bir yapıya sahip değildir , bilgisayar tarafından yorumlanamaz ve bu enformasyonun yorumlanması için sisteme insan müdahalesi gerektirir. EDI alanında e-posta iletişim teknolojilerinin gelişmesi ile beraber firmalar sadece metin dosyalarını değil aynı zamanda mühendislik çizimleri , grafikler gibi standart EDI dokümanlarını da iletebilir duruma gelmişlerdir.
İnternet platformuna doğru kayan bugünün iş ortamında sürükleyici teknolojilerden biri de EDI sistemleridir. Bu ortam içerisinde insanların ve süreçlerin verimliliklerinin iyileştirilmesi ve iş enformasyonlarının değişiminin yalınlaştırılması ana düşüncelerden bazılarıdır. Örneğin barkod ve EDI sistemlerini birlikte kullanan perakendeciler tüketici bilgilerinin doğru ve hızlı değişiminin bir yolunu bulmuşlardır. Yine aynı şekilde bu yöntemle tedarikçilerine satış noktasında gerçek zamanlı envanter seviyesi enformasyonu sağlayarak doğru ürünlerin doğru zamanda en iyi fiyatla raflarda yerini almasını sağlamışlardır. Firma içerisindeki iş süreçlerinin otomatikleştirilmesi için katalizör görevi üstlenen benzer düşünce ve teknolojiler  firmalar arası ilişkilere de uygulanabilir. Günümüz iş dünyasında işçilik, posta ve kâğıt işlemlerinin maliyetleri artmaktadır. Çalışan ve kâğıt harcamalarının azaltılması için daha etkili bilgisayar ve teknolojilerin kullanımı artmaktadır. Herkes müşteri bağlılığını sağlamak ve müşteri memnuniyetini artırmak için çaba göstermektedir. Bağlılık ise iyi ürün, kabul edilebilir fiyatlar ve hızlı ürün teslimini gerektirmektedir. Böyle bir ortamda internet gibi hızlı ,ucuz ve firmalar arasındaki entegrasyon ve iş ilişkileri ile müşteri hizmetlerini geliştiren ve rekabet avantajı sağlayan bir stratejik silahın EDI sistemlerinde kullanılması kaçınılmaz olmuştur.
İnternet Tabanlı EDI
Coğrafi unsurlar internetin gelişimi ile beraber yavaş yavaş ortadan kalmıştır. İnternet kullanımının artması ve e-postanın yaygın olarak kullanılmasına paralel olarak firmalar tarafından rekabet avantajı kazanmak için yeni arayışlara itmiş ve bunun neticesinde EDI kullanımı yaygınlaşmış ve internet EDI ortaya çıkarılmıştır. Yeni EDI ile iş tahminleri yapan,  yapay zeka uygulamları ile desteklenen daha düşük EDI kurulum masrafları ile içsel ve dışsal tüm süreçlerin entegresini sağlayan, küçük ve orta ölçekli firmalar tarafından da rahatlıkla kullanılabilen bir sistem olarak anlaşılmaktadır. Internette EDI servis odaklı mimariler sayesinde bir çok sistemle entegre çalışabilmektedir.  Barkod ve EDI sistemlerini birlikte kullanan perakendeciler tüketici bilgilerinin doğru ve hızlı değişiminin bir yolunu bulmuşlardır. Yine aynı şekilde bu yöntemlerle tedarikçilerine satış noktasında gerçek zamanlı envanter seviyesi bilgisi sağlanarak, doğru ürünlerin doğru zamanda en iyi fiyatta raflarda yer almasını sağlamıştır.  Yeni EDI iş akışlarının daha pasit prosedürlerle oluşturmayı hedeflemektedir. . Bilindiği gibi geleneksel EDI sistemleri katma değer ağları üzerinde çalışmaktaydılar. Günümüzde pahalı olan EDI sistemlerinin yüksek maliyetlerini azaltmak için internet tabanlı EDI düşüncesi ortaya atılmıştır.  İnternet tabanlı EDI adını alan bu yaklaşım EDI işlemlerinin internet üzerinden gerçekleştirilmesine olanak sağlayan bir yapıdır.  Günümüzde internet teknolojisindeki gelişmelere paralel olarak bu teknolojinin EDI sistemlerinde kullanılmaya başlanmasıyla beraber birçok küçük ve orta büyüklükteki işletmeler için daha düşük maliyetlerde olan bu sistemi uygulama imkânı bulmuşlardır.  İnternet özellikle küçük ve orta ölçekli işletmeler için tedarik zinciri içerisinde etkin bir şekilde yer alması için çok önemli bir araç konumundadır. İnternet tabanlı EDI ile tedarikçi firmalar yazılım geliştirilen 3.parti firmalar tarafından desteklenirler. Yazılım firmalarından temin edilen internet arayüz yazılımları ile EDI yazılımlarının kullanılmasına ihtiyaç duyulmadan standart bir web-browser kullanarak bir e-form üzerinden tedarikçinin bilgiye ulaşmasına izin vermektedir. Bu bilgi sonra EDI işlemine dönüştürülüp ana firmaya gönderilmektedir.
Firma içerisindeki iş süreçlerinin otomatikleştirilmesi için katalizör görevi üstlenen benzer düşünce ve teknolojiler firmalar arası ilişkilere de uygulanabilir. Aynı şekilde maliyeti düşürecek ve işlemleri hızlandıracak fikirler de EDI sistemlerine entegere edilebilir.
Sonuç
Küresel rekabet ortamında günümüzde lojistik alanında rekabetçi anlayıştan çok karşılıklı fayda ve işbirliğine dayalı bir model gözlemlenmektedir. Piyasa değerlendirilmesi yapıldığında bu işbirliğine ve güvene dayalı modelin rekabet üstünlüğü sağlamada önemli etkileri bulunduğu gözlemlenmektedir. Bu işbirliği yapılırken taraflar arası şeffaflık derecesi başarı kriterini etkilemektedir. Bu başarının sağlanması için firmalar arası bilgi aktarımının doğru bir şekilde ve doğru zamanda gerçekleşmesi gerekir. Bu noktada elektronik veri değişimi ,bir çok işletme tarafından tedarikçilerle gerçekleştirilecek bilgi alış verişinin şeffaf ve doğru zamanda yapılmasını sağlamaktadır. EDI sayesinde alıcı-tedarikçi arasında kordine bir ilişki sağlanmaktadır. Doğru bilginin doğru zamanda doğru yerde olması çıkabilecek hataları mimimum seviyeye indirir. Geçmişe yönelik bilglerin istatistiki modellerle analiz edilmesi sağlanabilir. Bu analizlerin sonucu üretkenlik ve verimliliğin artması sağlanabilir. EDI teknolojileri özellikle geniş organizasyonlu şirketler için başarılı sonuçlar vermektedir. Internet teknolojilerinin gelişmesi EDI'nın gelişme hızını arttırmıştır. Internet, elektronik belge değişimini daha düşük maliyetlerle ve hızlı bir şekilde gerçekleşmesine olanak sağlamıştır.
KAYNAKÇA
·         Russell, S. H. (2000), Growing World of Logistics, Air Force Journal of Logistics, http://findarticles.com/p/articles/mi_m0IBO/is_4_24/ai_74582445/pg_1, 14.09.2006.
·         Tanyaş, M. (2003), Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetimi, Otomasyon Dergisi, Sayı 136, http://www.bilesim.com.tr, 12.02.2006.
·         Rushton, A. vd. (2006), The Handbook of Logistics and Distribution Management, London: Kogan Page.
·         Ballou, R. H. (1999), Business Logistics Management Planning, Organizing and Controlling The Supply Chain, London: Prentice Hall International.
·         Tuna, O. (2001), Türkiye İçin Lojistik ve Denizcilik Stratejileri: Uluslar arası ve Bölgesel Belirleyiciler, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:3, Sayı:2, Antalya.

·         Baki, B. (2004), Lojistik Yönetimi ve Lojistik Sektör Analizi, Trabzon: Lega Kitabevi. Ballou, R. H. (1999), Business Logistics Management Planning, Organizing and Controlling The Supply Chain, London: Prentice Hall International.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder